17 lipca 2023 Urząd Miejski w Głogowie kontroluje, czy mieszkańcy w sposób zgodny ze stanem rzeczywistym deklarują liczbę osób do opłaty za odpady komunalne
Dział Kontroli Ochrony Środowiska Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Głogowie przystąpił do weryfikacji deklaracji śmieciowych, na podstawie których ustalana jest i wnoszona do gminy opłata za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Działając na podstawie art. 165 §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, wszczął postępowanie z urzędu i wezwał Spółdzielnię Mieszkaniową Nadodrze w Głogowie do złożenia wyjaśnień w odniesieniu do tych lokali, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, iż mogą być one zamieszkiwane przez większą liczbę osób niż to wynika ze złożonych oświadczeń. Działaniem kontrolnym objęto osiem nieruchomości Spółdzielni, w skład których wchodzą budynki położone przy ulicy:
-
Aleja Wolności 18-18c, 20-20c, 22-22c, 24-24c
-
Budowlanych 4 i 6
-
Wojska Polskiego 11-11f, 13-13h, Armii Krajowej 17-17h, 19-19e
-
Oriona 1-5, 7-11,13-17, 19-23, Perseusza 98-102
-
Kosmonautów Polskich 52,54,56, Plutona 2 i 4
-
Gwiaździsta 1,3,5,7
-
Rycerska 1-5, 7-11, 13-17, 19,21-23, 25, 27, 29-33, 35-37, 39-41,43-45, Rycerska 2-6, 8-14, Łokietka 2-8, Królewska 43-45
-
Piasta Kołodzieja 4,6,8,10,12-14, Wawelska 5,7,9
Na podstawie pisma wzywającego, Spółdzielnia wystosowała korespondencję do łącznie 760 właścicieli lokali objętych weryfikacją z urzędu. Wszystkie osoby objęte procedurą sprawdzającą są zobowiązane do udzielenia odpowiedzi na wezwanie poprzez złożenie stosownej korekty oświadczenia o ilości osób zamieszkujących lokal. Podjęte lub niepodjęte czynności w sprawie stanowią materiał dowodowy, w oparciu który Spółdzielnia będzie składała do gminy wyjaśnienia.
W uzasadnieniu wezwania Spółdzielni do podjęcia czynności sprawdzających organ kontrolujący wskazał, że na potrzeby weryfikacyjne korzystał z obszernego materiału, obejmującego dane m.in. związane z liczbą osób zadeklarowanych do opłaty za wywóz odpadów komunalnych, ze zużyciem wody na danym lokalu oraz zameldowaniem. Posiłkował się on również danymi pozyskanymi z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, placówek oświatowych (szkół i przedszkoli) oraz z Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej Działu Świadczeń Mieszkaniowych Urzędu Miejskiego w Głogowie.
Czynnościami kontrolnymi została objęta szeroka grupa lokali. Według ustaleń Urzędu Miejskiego w Głogowie, w niektórych lokalach zużycie wody jest rażąco ponadnormatywne w stosunku do liczby zadeklarowanych osób do opłaty za odpady komunalne. Takie nieprawidłowości występują często w lokalach wynajmowanych. Należy pamiętać, że bez względu na to, na jakich warunkach udostępniany jest lokal najemcy/najemcom, wynajmujący jako wezwany zobowiązany jest udzielić odpowiedzi.
Spółdzielnia nie jest jedynym zarządcą objętym tego rodzaju działaniem kontrolnym. Urząd Miejski w Głogowie przystąpił do weryfikacji deklaracji składanych także przez wspólnoty mieszkaniowe zarządzane przez ZGM. Służby miejskie zapewniają, że weryfikacja zadeklarowanych do opłaty śmieciowej nie ma charakteru represyjnego. Jest czynnością urzędową, która pozwala w uzasadnionych przypadkach samodzielnie ustalić liczbę płatników sytemu gospodarki odpadami komunalnymi. Służby miejskie jak i zarządcy mają świadomość, że brak złożenia lub zaktualizowania oświadczenia może wynikać niekiedy z niewiedzy, błędnego interpretowania przepisów, niejasnej sytuacji mieszkaniowej lub wiązać się z częstymi wyjazdami. Działanie kontrolne sprzyja mieszkańcom rzetelnie rozliczającym się za odpady komunalne wobec nieuczciwych praktyk uchylania się od obowiązku uiszczania należnej opłaty za śmieci w oparciu o rzeczywiste dane. Jest również okazją do przypomnienia, że zgłaszanie się do gminnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi jest powszechnym obowiązkiem.
Urząd Miejski w Głogowie nie planuje poprzestać na jednej kontroli. Dlatego w przypadku zaistnienia zmiany liczby osób zadeklarowanych do opłaty za odpady komunalne prosimy mieszkańców o składanie nowych oświadczeń we właściwej dla miejsca położenia lokalu administracji osiedlowej. Treść oświadczenia można pobrać ze strony internetowej spółdzielni, druk znajduje się w zakładce pt. „porady”.